Translate

keskiviikko 18. helmikuuta 2015

OPISKELUPOSTAUS + PETRAN OPISKELUVINKIT

Moi kaikki!

Tällä viikolla mulla alkoi lukuloma! Luku-urakka on melkoinen, joten en voi sanoa hyppiväni riemusta. Helpotus on kuitenkin se, että enää ei tarvitse istua koulun penkissä. Mä olen muutenkin aina opiskellut mieluummin kotona kuin koulussa.

Toisaalta on tosi rentoa, kun ei tarvitse laittaa herätyskelloa soimaan kello 06:00. Mä en nimittäin ole mikään aamuvirkku! :D

Mä kirjotin keväällä ruotsin, enkun ja terveystiedon. Nyt keväällä mulla tulee äikkä, josta oli jo tekstitaidon koe, uskonto ja psykologia. Toi äikkä on ollut mulle aina tosi helppoa. Aineista sain jo ala-asteella tosi hyviä numeroita. Siks mä välillä vähän ihmettelen, miksi äikkää pitäis lukea, kun se vaan on niin yksinkertaista. Tietysti mä oon kuitenkin myös sitä lukenut.

Psykologia ja uskonto on ne aineet, joihin panostan eniten, koska tykkään niistä kummastakin tosi paljon ja haluan, että mun tulevaisuuden ammatti liittyis niihin, tai edes toiseen niistä. Psykologin ura onkin ollut yksi mun vaihtoehdoista, ja aion myös kevään hauissa hakea Turkuun lukemaan uskontotiedettä. Jos uskonnosta tulisi mun ala, niin todennäköisesti ryhtyisin uskonnon ja elämänkatsomustiedon opettajaksi, tai sitten uskontojen ilmiöiden tutkijaksi. Psykologiassa ryhtyisin psykologiksi, ja varmasti erikoistuisin johonkin, vaikka esimerkiksi nuoriin. Niitä terapeuttejakin kun tuntuu nykyisin olevaan joka lähtöön. No aika kuitenkin näyttää mihin pääsen opiskelemaan ja mikä musta sitten joskus tulee.




Siinä olis siis mun luku-urakka, jonka tosin aloitin jo yli kuukausi sitten. Aluksi toi vaiva tuntui jotenkin aika pieneltä, mut sit kun alkoi lukea niin tajuskin, että kyllähän tää urakka on oikeestaan aika iso. Varsinkin kun kirjotusten jälkeen, ja ehkä jo niiden aikana pitäis lukea vielä yliopistojen pääsykokeisiinkin!

Mulle tässä plussana on se, että koska olen aina ollut tosi kova lukemaan ja tykännyt jo lapsena kirjoista ja lukemisesta, niin oon tosi nopea lukemaan. 100 sivua menee yhdessä hujauksessa, riippuen tietysti siitä, kuinka helppolukuista teksti on.

Mulla on myöskin yks aika yleinen hassu "ongelma", mikä muodostui mulle lukiossa: jos luen jotain ainetta, mikä mua oikein kovasti kiinnostaa, kuten nyt just uskontoa tai psykaa, niin mä saatan syventyä lukemaan moneksi tunniksi, huomaamatta ajan kulua ollenkaan :D. Varsinkin psykologian kanssa käy näin aika usein, kun alan lukea kirjoista julkaistuja tutkimuksia ja myös uskonnon kanssa on pari kertaa käynyt näin.

Sitten.. Opiskeluvinkit á la Petra:

Mä listaan nähän nyt niitä ongelmia, mitä ainakin mulla on opiskellessa tullut. Ainakin abeille varmaan on kaikki näistä vinkeistä jo tulleet tutuksi, mutta jollekin ne tulee uutena, ja tosiasia, että ne on hyödyllisiä ;)

1. Älä aseta itsellesi liian korkeita lukutavoitteita, vaan aseta tavoite sellaiseksi, josta tiedät, että pystyt sen toteuttamaan.
 -Tää on ollut mulle ISO ongelma, sanan varsinaisessa merkityksessä..

2. Tää vinkki on ehkä kuultu monta kertaa, mutta nuku hyviä yöunia, kun sä "kuormitat" aivojas sillä jatkuvalla tiedolla, minkä kirjoista luet, niin totta kai sua alkaa väsyttää ja sun aivot alkaa kaivata lepoa.

3. Liikunta! Pitää mielen virkeänä ja jaksat taas lukea ja tehdä tehtäviä. Ihan 15min happihyppelykin riittää, mitään maratonia ei montaa kertaa päivässä tarvii juosta ;D.

4. Terveellinen ruokavalio. Raskas oikein rasvapitoinen ruoka alkaa väsyttää. Ainakin itse oon huomannut, että kun syö terveellisesti, niin on jotenkin helpompi olo ja rohkenen väittää, että se vaikuttaa myös opiskelun kanssa jaksamiseen.

5. Älä stressaa opiskelusta. Tapaa kavereita, pidä hauskaa ja pidä lukemisesta ja koulutehtävistä myös välipäiviä. Ja kaikki hauskanpito ja sen sellainen tuntuu sitä paitsi ansaitulta, kun oot ahkerasti opiskellut monena päivänä. Sun elämään vaan täytyy mahtua muutakin kuin koulu ja opiskelu.
 -Itse tulisin ainakin hulluksi, jos koko ajan pitäisi vain lukea ja opiskella.

6. Kirjoita muistiinpanoja. Kun kirjoitat ylös sen, minkä kirjoista luet, niin muistat paljon paremmin.

7. Jos et ymmärrä jotain, minkä luet, niin lue se ääneen. Itse oon kokeillut ja toimii yllättävän hyvin.

8. Kysy neuvoa opettajalta. Paljon tätäkin toitotetaan, mutta vaan siksi, että se kannattaa. Jos jokin asia on jäänyt epäselväksi, niin kysy opettajalta. Olen varmaan miljoonas, joka tämän sanoo, mutta se, että kysyt neuvoa on kaikkea muuta kuin tyhmyyttä. Sehän osoittaa vain, että haluat oppia!

9. Juttele aiheista kavereiden tai perheen kanssa. Kerro esim. vanhemmille, millaisia asioita käsittelitte koulussa, tai tosiaan vaihtoehtoisesti, puikaa kavereiden kesken tunneilla käsiteltyjä ja kotona luettuja asioita.

10. Vinkeistä kaikkein tärkein: LUE! Äläkä kitise, ettet osaa etkä ikinä opi, ja mitä niitä kaikkia tekosyitä onkaan. Et tietenkään opi, jos heti alkuun miellät asian vaikeaksi. Tietenkään kaikki ei osaa kaikkea, mä olen aivan surkea matikassa, mutta yritin silti aina tehdä läksyt niin hyvin kuin osasin. Epäonnistuin matikassa tosi monta kertaa, ja tiedän kyllä, se ei ole mun juttu, mutta silti mä otin siitä lisäkurssin, talousmatikan, koska koin sen hyödylliseksi ja ymmärtämisen arvoiseksi. -Ja sain kyseisestä kurssista vieläpä arvosanan, johon olen ihan tyytyväinen.
-Eli.. Jos sä yrittämisen sijaan hoet itsellesi, ettet osaa, niin.. Surullinen tosiasia, mutta silloin et myöskään opi.

Siinäpä noita 10 vinkkiä. Niiden kaikkien järjestys, ei välttämättä oo maailman loogisin, mutta tärkeintähän on, että pointti tulee selväksi :D. Moni noista neuvoista on tosi yleisiä ja varmasti on opettajatkin ihan noita samoja vinkkejä antaneet.



Tähän loppuun vielä pieneksi "kevennykseksi" mun rakas kullan palanen, Otto <3 :)

Ja mitä siihen yrittämiseen tulee, niin tee se edes sen vuoksi, että sun tulevaisuus on sen arvoinen. ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti