Translate

sunnuntai 29. tammikuuta 2017

SOSIAALISEN MEDIAN VAIKUTUS ARJESSA

Heips vaan taas kaikille ja oikein mukavaa sunnuntaita! :) Onkos teidän viikonloput menneet hyvin? Mulla on ainakin ollut aika hauskaa. Tämä viikonloppu (kuten yleensä suurin osa mun ajasta...) on kulunut sosiaalisen median ihmeellisessä maailmassa, kuten jo otsikkokin antaa ymmärtää.
Olen jo aika pitkään miettinyt omaa sosiaalisen median käyttöäni ja etenkin sitä, kuulunko niihin tämän päivän "some-addiktoituneisiin". Taidanpa kuulua, haha!
Itse kulutan kaikkein eniten instagramia, facebookia ja tietysti tätä bloggeria. Mulla on toki myös snapchat, mutta en ole kuukausiin snäppäillyt säännöllisesti paisti yksäreitä kavereille ja siskolle.

Viime aikoina mielessä on pyörinyt, että mitäs jos liittyisin vielä twitteriin ja pinterestiin. Mulla on joskus ollut tili twitterissä, mutta poistin sen valmistuttuani lukiosta. Silloin ei oikein napannut twiittailu enkä ollut kunnolla edes perehtynyt koko sovellukseen, niin ei varmaan senkään vuoksi kiinnostanut pitää sitä yllä. Toisaalta ajattelen, että olenhan mä jo neljässä eri sosiaalisen median kanavassa, niin eikö se jo riitä :D, mutta eih. On se some niin koukuttava, että pakkohan sitä on päivittäin selailla ja latailla uusia kuvia. Itse en sentään ihan päivittäin lataa uusia kuvia, mutta kyllähän noita tulee muutamia kertoja viikossa lisäiltyä.


Kuinka monelle kännykän näprääminen esimerkiksi koulussa on tuttua. Kun tunnilla puhutaan taas siitä aiheesta "josta mä kyllä tiedän jo aivan tarpeeksi". Tämä on yksi niistä selityksistä joiden varjolla aletaan selata esimerkiksi nyt sitä instagramia, niin ja täytyyhän siitä bestiksen uudesta profiilikuvastakin käydä tykkäämässä facessa. Eikä sovi unohtaa snapchatin MyStoryja, jotka on käytävä katsomassa läpi vähintään kerran tunnissa.

Itse en nyt sentään kerran tunnissa availe sosiaalisen median kanavia, mutta useita kertoja päivässä kylläkin. Instagram on tällä hetkellä se mun suurin heikkous :D. Ja miten se sitten vaikuttaa mun arkeen? No ainakin siten, että se on avattava monta kertaa päivässä, vähintään muutaman kerran viikossa on lisättävä uusi kuva ja niin... ne hashtagit. Niitä tykkään myös laitella jos jonkinmoisia ja olenkin saanut siskoltani huomautuksia "hashtag-raiskauksista" joita multa kuulemma löytyy monesta kuvasta xD. Heheh. pikku-vikoja...
Ainoa asia, mikä mua instagramissa, ja totta kai muuallakin sosiaalisessa mediassa huolestuttaa on se, miten lapset käyttävät sitä. Oikeasti.. Onhan se nyt kamalaa sivusta katsottavaa, kun jo pahimmillaan 12-vuotiaat tytöt lisäilevät instaan itsestään kuvia joissa ovat miltei puolialastomina. Eli tähän sanoisin että somelle ikärajaksi vähintään se 15 vuotta. 18 vuottakaan ei varmaan olisi pahitteeksi :D.
Kaikkein suurin vitsi tuossa lasten somen käyttämisessä on mun mielestä se, että kun sinne lisätään niitä... asiattomia kuvia niin sen jälkeen sitten ihmetellään ja valitetaan kun sovellus onkin yhtäkkiä vanhempien valvonnassa... :D

Facebook on mulle myös aikamoinen "riippuvuuden kohde" :D. En lisäile sinne enää kovinkaan usein uusia kuvia tai päivitä statusta kertoakseni kaikille kavereille ja puolitutuille milloin olen menossa kauppaan, elokuviin tai ravintolaan. Näitä asioita laitan faceen hyvin harvoin ja satunnaisesti. Avaan kuitenkin myös facen joka päivä useimmiten nähdäkseni, onko joku kaveri jakanut siellä jotain.
Facebook on ainakin mun elämässä jäänyt ehkä vähän instagramin varjoon. Ja nyt kun olen jo jonkin aikaa blogannutkin niin meikäläisen kuulumiset ja ajatuksethan löytää täältä, joten miksi laittaisin niitä enää kymmeneen muuhunkin paikkaan. Toki blogin facebook-sivulle käyn aina jakamassa uusimmat postaukset ja tuleehan nuo jaettua usein myös omalle aikajanalle.

Sosiaalinen media siis vaikuttaa mun arjessa ja varmasti myös monen muun nuoren, ja miksei tietysti vähän vanhemmankin arjessa. Mutta toisaalta, tällaiseksi tämä maailma on muuttunut. Minkäs yksittäinen ihminen sille mahtaa. Ja jos multa kysytään, niin en kyllä vaihtaisi somea pois, on siinä kuitenkin sen verran viihdettä harmaisiin arkipäiviin että olisi vaikea luopua. :)
Maailma muuttu, niin myös me ihmiset ja ihmisten mukana muuttuu myös some, vai meneeköhän se nykyisin toisinpäin? :D No joka tapauksessa, se on tätä nykyaikaa, ja kuten jo aikaisemminkin mainitsin. Sille ei mahda mitään, eikä välttämättä tarvitsekaan.

Hyvää sunnuntai-iltaa ja huomenna alkavaa uutta viikkoa kaikille! :))

Millaista on sun sosiaalisen median käyttö?
Mitä pidit tästä postauksesta? :)

Seuraa minua: FacebookInstagram


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti